.
صفحه اصلي آرشيو جستجو پيوند ها تماس با ما
 
آخرین عناوین
بنزین سهمیه‌ای 400، آزاد بالای 600 تومان

مواضع مختلف دولت و نمایندگان دولت نشان می‌دهد قیمت بنزین در سال آینده به صورت سهمه ای 400 و با قیمت آزاد بالای 600 تومان است.در همین حال به نظر می‌رسد قیمت گازوئل به قیمت سهمیه‌ای حدود 300 و شناور بالای 500 تومان باشد.

به گزارش «فردا» در حالی که قیمت حامل‌های انرژی یکی از دغدغه‌های اصلی مردم محسوب می‌شود گمانه زنی‌ها نشان می‌دهد قیمت دو سوخت فسیلی مذکور به دو صورت سهمیه‌ای و شناور عرضه شده و قیمت آب و برق دست کم دوبرابر خواهد شد.

پس از آنکه محمدرضا فرزین سخنگوی کارگروه طرح تحول اقتصادی اعلام کرد: در سال آینده برای بنزین و گازوئیل هیچ یارانه‌ای در بودجه در نظر گرفته نشده است. این گفته به معنای آن است که در سال اینده بنزین و گازوئیل وارداتی با قیمت آزاد و شناور در جایگاه‌های سوخت عرضه خواهد شد.

بنا براین گزارش، کارشناسان پیش‌بینی می‌کنند قیمت بنزین و گازوئیل فوب خلیج فارس در حدود 400 تا 550 تومان در نوسان باشد. در همین حال هزینه حمل و نقل و عوارض این حامل‌های سوخت نیز حدود 100 تا 200 تومان است که در نتیجه به نظر می‌رسد دولت بنزين و گازوئیل را با قیمت شناور 600 تا 700 تومان عرضه کند. در همین حال دولت بنزین تولید داخل را با قیمت 400 تومان و گازوئیل 300 تومان عرضه خواهد کرد.

در این راستا، محمدرضا خباز مخبر کمیسیون اقتصادی مجلس به «فردا» گفت: دولت در نظر دارد قیمت بنزین را در سال آینده 400 تومان اعلام کند.

وی با بیان اینکه برای گازوئیل هنوز قیمتی تایین نشده خاطرنشان کرد: در لایحه بودجه برای بنزين و گازوئیل قیمتی اعلام نشده است در عین حال بنابر قانون، دولت مجاز است قیمت حامل‌های انرژی را خود تعیین کند. در قانون تنها کف و سقف درامد بین 10 تا 20 هزار میلیاد تومان از محل اجرای قانون قید شده است. اما دولت 40 هزار میلیارد تومان در لایحه برای این مر اختصاص داده است.

موید حسینی نیز معتقد است: با توجه به پی بینی منابع 40 هزار میلیارد تومانی در لایحه بودجه برای هدف مند کردن، به نظر می رسد دولت قیمت 400 تومان را برای بنزین پیش بینی کرده است.

وی گفت:از آنجايي که دولت در لايحه بودجه سال 89، اشاره اي به قيمت بنزين نکرده ، در نتیجه اگر از محل هدفمندکردن يارانه ها، مطابق همان مصوبه مجلس يعني حداکثر 20 هزار ميليارد تومان درآمد پیش بینی شود درنتیجه قیمت بنزین حدود 250 تومان و گازوئیل 200 تومان خواهد بود. قیمت اب وبرق نیز دست کم دوبرابر می شود.

وی با اشاره به اینکه دولت در لایحه 40 هزار میلیارد تومان منابع پیش بینی کرده در نتیجه باید 50 تا 60 درصد به این قیمت ها اضافه کرد ، در نتیجه پیش بینی می شود قیمت بنزین حدود 400 و گازوئیل حدود 350 تومان باشد. قیمت آب وبرق نیز بیش از دوبرابر خواهد شد.

وي در خصوص میزان سهمیه خودرو ها اظهار داشت: به نظر مي رسد که هر خودرو ماهيانه 80 تا 100 ليتر بنزين سهميه بندي دريافت کند. اما برای سهمیه خودروهای دیزلی باید منتظر تصمیم دولت باشیم.

ما چون با افزایش قیمت ها میزان مصرف نیز کاهش یابد و از سوی دیگر تولید گازوئیل داخل نیز حدود 85 میلیون لیتر و مصرف نیز حدود 90 میلیون لیتر است در نتیجه پیش بینی می شود در خصوص سهمه گازوئیل دست دولت زیاد بسته نیست.

دولت رقم اعلام نمی‌کند

در همین حال فرزین نیز در گفتگو با خبرنگاران اعلام کرد برای حامل های انرژی اعدادی تعیین شده اما فعلا اعلام نخواهم کرد.

به گفته سخنگوي كارگروه طرح تحول، بسته چهارم از بسته های 9 گانه سياست‌هاي اجرايي قانون هدف مند کردن یارانه ها تعرفه‌هاي انرژي است كه در كارگروه طرح تحول در حال بررسی است و اين بسته دولت را به اهداف قسمت واقعي انرژي در مورد بنزين، گازوئيل و گاز مي‌رساند.


البته اگر اهداف واقعی دولت بر اساس آمارهای فرزین استوار باشد باید بازنگری مجدددی در این خصوص صورت گیرد چرا که امار رسمی با آمار مورد اشاره فرزین متفاوت است. به تعبیر دیگر، اطلاعات فرزین درباره میزان مصرف حامل های انرژی با امارهای مسئولان شرکت پالایش و پحش متفاوت است.

فرزین اعلام کرده ست که در 10 سال گذشته به طور ميانگين سالي 10 درصد افزايش مصرف گاز در كشور اتفاق افتاده و بر اثر مصرف بيش از حد گازوئيل روزانه 20 ميليون ليتر گازوئيل و 15 ميليون ليتر بنزين براي جبران كسري توليد از خارج وارد مي‌شود.

وي افزود: توليد گازوئيل به 85 ميليون ليتر و مصرف آن به 125 ميليون ليتر در سال رسيده و دولت با اين حال در بودجه سال گذشته و لايحه بودجه 89 رقمي براي واردات بنزين و گازوئيل نديده است زيرا سياست اين است كه با صرفه‌جويي در مصرف ميزان مصرف كاهش پيدا ‌كند.

اما براساس آمارهای رسمی رشد 10 درصدی بنزین مربوط به دوره قبل از سهمیه بندی است و از سوی دیگر با اجرای این طرح میزان مصرف سالانه از 70 میلیون لیتر به 67 میلیون لیتر در سال 87 و 63 تا 65 میلیون لیتر در سال جاری رسیده است. میزان گازوئل مصرفی کشور نیز در مرز 85 تا 90 میلیون لیتر است و میزان تولید داخل نیز 85 میلیون لیتر اعلام شده است.


استفاده از اين خبر فقط با ذكر نام شمال نيوز مجاز مي باشد .
ایمیل مستقیم :‌ info@shomalnews.com
شماره پیامک : 5000592323
 
working();

ارسال نظر :
پاسخ به :





نام : پست الکترونیک :
حاصل عبارت روبرو را وارد نمایید :
 
working();

« صفحه اصلي | درباره ما | آرشيو | جستجو | پيوند ها | تماس با ما »
هرگونه نقل و نشر مطالب با ذكر نام شمال نيوز آزاد مي باشد

سامانه آموزش آنلاین ویندی
Page created in 0.087 seconds.